sobota 13. apríla 2013

Nebojte sa!

Od narodenia malého Filharmónika uplynuli už takmer dva týždne a tak bol už najvyšší čas ísť Pánbožkovi za neho poďakovať. Keďže už som späť v Španielsku, ako najvhodnejšie miesto sa mi zdala pútnická Fátima, toť v neďalekom Portugalsku. 
Pri ceste do Portugalska si nezabudnite posunúť hodinky o hodinu späť. Lisabon je totiž v rovnakom časovom pásme ako Londýn a tak by sa vám nechtiac mohlo stať, že budete hodinu meškať. Našťastie hodinky v mobile sa vám prestavia automaticky.
Fátima
Fátima sa nachádza neďaleko Lisabonu, do ktorého som šiel vlakom. Dalo sa síce i letieť, no odkedy som v tejto krajine, tak som si vláčiky dáko obľúbil. A po dvoch rokoch na cestách, nekonečnom čakaní a prehliadkach na letiskách, som rád, že sa lietadlu vyhnem. Z Madridu do Lisabonu síce nejde rýchlovlak, ale dá sa pohodlne cestovať za jedinú noc lôžkovým vlakom (trenhotel). Keďže postele v ňom už boli rozchytané, dá sa v tom istom vlaku cestovať i nepohodlne, divotvorne poprekrúcaný na sedadle. 
Keď som o pol ôsmej ráno vystúpil, po pár minútach som sa cítil ako doma. Teda cítil som sa ako turista, ktorý príde na Slovensko. Nikto nerozumie anglicky, francúzsky, ani len španielsky, turistické kancelárie žiadne alebo pozatvárané a značenie chabé. Samotná portugalčina sa mi zdá ako hrozne ťažký jazyk, zvukom mi vzdialene pripomína poľštinu a dá sa identifikovať podľa toho, že v každom slove počujete aspoň jedno "š". Ešte aj čaj sa povie "ša" (píše cha).
Do samotnej Fátimy sa dá dostať autobusom, je to len hodinka a pol. Keď si budete kupovať lístok, neprekvapte sa, ak na ňom bude destinácia Cova da Iria, to idete správne. V autobuse je bezplatné WiFi, takže, ak sa vám nechce spať, sledovať krajinu, ktorá je až na palmy, sem tam viditeľné more a eukalyptovníky, podobná na tú našu, tak ešte stále máte dostupný Facebook. 
Príprava na púť po kolenách
Zatiaľ čo ráno v Lisabone bolo nevľúdne a hmla, vo Fátime ma čakal nádherný slnečný deň, prvý takýto po dlhej zime vôbec a vo vzduchu jar (nie prostriedok na riad, ale ročné obdobie). Ani tu na stanici nenájdete žiadnu mapu, informácie, čo robiť či kam ísť, no akosi samo vás to privedie na hlavné námestie so stovkami ľudí, dvoma bazilikami, procesiou a vôňou tisícok pálených sviečok.
Prechodom cez námestie, ktoré má okolo 500 m, sa dostanete do baziliky Panny Márie Fatimskej, v ktorej sú pochované dve z detí, ktoré boli svedkami zjavení, ktoré mestečko preslávili. Cez celé námestie vedie cestička, po ktorej sa mnohí vydávajú kolenačky. Ako vidíte na obrázku vyššie, už z domu pútnici na takúto cestu prichádzajú dobre pripravení.
Bazilika fatimskej Panny Márie
Na celom mieste cítiť úžasnú atmosféru, ktorú nedokážem nijako opísať. Naposledy som takú zažil v Indii, keď sme boli na jednom hinduisticko-moslimskom posvätnom mieste.

Prečo ten názov článku? Prečo som nemohol napísať jednoducho "Výlet do Fátimy"? Pod bazilikou je práve "Nebojte sa!" na veľkých plagátoch napísané v rôznych svetových jazykoch. 

1 komentár: