sobota 9. marca 2013

M*A*S*H


Na tento víkend som mal veľkolepé plány. Návštevu juhu Španielska, motanie sa po starobilej Seville a Cordobe, lenže... Aj tu zrejme majú na predpoveď počasia pána Iľka. Ako vieme jeho predpovede sú úplne presné ("počasie je"), nie vždy sa mu však podarí zladiť predpoveď s aktuálnym dátumom a častokrát ani s miestom. Tak sa môže ľahko stať, že predpoveď sneženia je síce pravdivá, ale nevzťahuje sa na nás, ale na Sibír.
Podobne tu. Ešte v piatok si pozerám a vidím na stránke zatiahnuté s prehánkami počas celého víkendu, aby som sa v piatok zobudil do nádherného slnečného dňa. Už to bolo síce neskoro na cestu na juh, no nehádzal som flintu do žita a vymyslel záložný plán.

Pamätáte si na Klingera zo seriály v nadpise? Pochádzal z amerického Toleda (práve pred rokom, keď sme boli v Ohio sme okolo neho často prechádzali). Originálne Toledo je v Španielsku, len tuto kúsok na juh od Madridu a vlakom sa tam dá dostať za 35 minút. Jedna z ulíc v ňom sa dokonca volá (no nie priamo po Kligenrovi) Toledo v Ohiu.
Dominantou mesta je Alcazár, vojenská budova (neviem čo znamená gobierno militar) podobná svojimi štyrmi vežami bratislavskému hradu.
Toledo je nádherné stredoveké mestečko, takmer nedotknuté modernými budovami. Teda staré Toledo, mesto v rámci hradieb. Neďaleko je nové, moderné Toledo, bežné nudné sídlisko.
Na prehliadku mesta stačí síce pol dňa, ale je nutná dobrá obuv a kondička. Vďaka svojej polohe, na kopci, sa nachodíte hore dole jak na kolotočoch. Teda nachodil som sa po asi tisíc schodoch, kým som nezistil, že mysleli aj na netrénovaných turistov a na mnohých miestach sú eskalátory.
V Nitre majú podobne na rohu sochu Corgoňa, ktorý "podopiera" budovu.
V meste cítiť miešanie troch vplyvov, kresťanského, židovského (dôkazom je židovská štvrť i dve synagógy) i moslimského (skoro každý kostol bol určitý čas i mešitou a na architektúre to ľahko poznať).
Synagóga Santa Maria la Blanca. Prečo Sv. Mária, keď to má byť synagóga? Nuž časom bola premenená na katolícky kostol.
Určite nevynechajte návštevu katedrály. Na Internete sa dočítate, že vstupné 8EUR za to nestojí, no neverte všetkému čo je na Internete. Ide o jednu z najkrajších katedrál, ktoré som navštívil (a to beriem do úvahy i Sv. Petra v Ríme). 
Časť katedrály, celá sa mi nijako nezmestila do záberu.
Pre obdivovateľov umenia len pridávam (aj keď práve tí to určite vedia), že v mestečku až do svojej smrti býval El Greco a nielen, že v ňom má svoje múzeum, ale i v samotnej katedrále môžete vidieť jeho diela (napríklad v úžasnej zákristii, ktorá výzdobou svojho stropu pripomína malú Sixtínsku kaplnku).
Zákristia v katedrále.
Čo sa mi najviac páčilo z technického hľadiska bola pokladnica, v ktorej okrem iného bola obrovská, dva a pol metra vysoká zlatá monštrancia, ktorá sa skladá z troch hlavných časti, 250 sošiek a celkovo 5600 súčiastí, ktoré sú pospájané 12500 šróbami. Pamätám si keď som kedysi rozoberal a následne dával dokopy svoju Babetu koľko nepotrebných súčiastiek mi vždy zostalo. Ktovie, keby ma nechali rozobrať toto ako by to dopadlo.
Ani celú monštranciu som do obrázku nenapchal. Traduje sa, že jej 18 kg zlata pochádzalo z prvého, z Ameriky privlečeného, zlata.
Ak budete mať cestu okolo, určite sa zastavte. Sľubujem nádherne strávený deň.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára