nedeľa 20. mája 2018

Malajzia - Kuala Lumpur, jedlo, politika, rasizmus a čo som sa ešte podozvedal

Kuala Lumpur

Po sobotňajšom výlete do mesta Melaka som v nedeľu vyrazil do Kuala Lumpur. Už pred rokmi sme tam boli s Paničkou na víkend a neboli sme z toho zážitku na odpadnutie. Ako keď sa nás zahraniční známi pýtajú či majú ísť pozrieť bratislavské Staré mesto (môžete, ale stačí vám na to 15 minút rýchlejšej chôdze a zázraky nečakajte).

Taxikár cestou do mesta (pol hodka zo Cyberjaya, kde som býval) vravel, že radšej ako do KL som mal ísť na sever do Genting Highland. Stredisko v horách, kde je kasíno a zábavný park a Malajčania tam chodia radi aj kvôli tomu, že je tam chladnejšie (hory). Koncom roka tam má otvoriť zábavný park 20th Centrury Fox, ak bude aspoň taký dobrý ako Universal Studios, ktoré sme navštívili v Singapore, tak tam by som nášho Pipka vzal rád.
Ako sme sa rozprávali so šoférom, zistili sme, že aj on robil pred prá rokmi v našej firme. Návrat k IT ho však neláka, pretože ho podľa vlastných slov, viac baví šoférovanie.

V Kuala Lumpur som sa najskôr vybral do Motýlieho parku, Butterfly Park. Jedného z miest, kam sme sa pri našej návšteve nedostali. Parčík je krásny, upravené cestičky, nad celým je natiahnutá sieť, aby im motýle neodleteli a strávil som tam skoro až 15 minút (ak nie ste práve lepidopterista, expert na motýle, tak tá štvrť hodka je až až).



Odtiaľ som šiel do neďalekej Botanickej záhrady, kde som strávil pár nádherných sekúnd. Vošiel som, sám seba sa spýtal, či nemám lepší program ako sa pár hodín motať pomedzi stromy a tak sa otočil a vyrazil do centra.

V centre za pozretie stojí sultánov palác. A to je tak všetko. Populárne (= plné turistov) sú aj trhy na jednej z ulíc (obchodík na obchodíku a v každom to isté, najčastejšie slnečné okuliare). Najviac času som strávil v neďalekej tržnici (dôvod: jedlo), kde sú desiatky obchodov s rôznymi tradičnými maskami, soškami a inými nevyhnutnosťami (vecí, ktoré o pár mesiacov či rokov tak či tak vyhodíme som odtiaľ dovliekol plný kufor).

Veľa turistov tiež zvykne zamieriť k Petronas towers, mrakodrapom-dvojičkám, ktoré sú vo výške spojené chodbou, mostkom (údajne najvyššie takéto prepojenie budov na svete). Tentoraz som sa tam ani nedostal a dobre najedený sa vrátil do hotela.

Jedlo

Malazjská kuchyňa ma neočarila. Väčšina receptov pozostáva z kuraťa a ryže, bez výrazných chutí. Jedine čo sa mi pozdávalo, že ku každému jedlo podávajú sušené malé slané rybky, ančovičky.

Jeden jediný raz som bol v hoteli na raňajkách. Podávali tam light malaysian breakfast, ľahké malajzské raňajky, skôr mi to pripomínalo menší obed. Dalo sa vybrať iba spomedzi rôznych druhov kuraťa s ryžou. Terminológia: ryžové políčka sa nazývajú paddy fields, no už uvarená ryža sa volá nasi. Preto aj veľa jedál začína slovom nasi, napríklad Nasi lemak, Nasi goreng a podobne.

Jediné malajzské jedlo, ktoré som ako tak zobral na milosť je malajzský kebab na paličke (ako ražniči), satay.

Jedáva sa s vidličkou a lyžičkou (namiesto noža - kolonizátori nechceli, aby bolo obyvateľstvo ozbrojené). V čínskej a japonskej paličkami a v kórejskej reštike som videl, že spolustolujúci mali v pravej ruke paličky a v ľavej si pomáhali lyžičkou.

Napriek tomu však na gastronomický výlet do Malajzie smelo zamierte. Vďaka prisťahovalcom z Thajska, Indonézie, Číny či Indie (tradičné reštiky prevádzkované príslušníkmi indickej moslimskej komunikty sa nazývajú mamak shop), hladný nebudete, naopak, chuťové poháriky vám srdečne poďakujú a váha v kúpeľni od radosti o pár kíl podskočí (true story).

V celej krajine nie je zvykom dávať sprepitné, to býva ako servisný poplatok, service fee, zahrnuté do ceny. A skutočne sa čudujú pokiaľ čašníkom nejaké peniaze chcete nechať.

Štandardným podávaným nápojom je tee tari, osladený čaj s mliekom, podobný ako chai v Indii (aj keď nechutí až tak dobre). Iné nápoje v ponuke:

  • Teh O - rovnaký čaj, no bez mlieka (neskúšal som, s mliekom je výborný)
  • Teh C - bez cukru
  • Cham - káva s čajom (neskúšal som, vraj blééé)
  • Milo - čokoládové mlieko (predpokladám ako naše Granko alebo Nesquick)
  • Kopi - káva
Videl som v ponuke jednej reštiky vegetariánske kura, údajne zo sóje.

Do hotela je zakázané si doniesť ovocie durian (kvôli zápachu) a mangosteen (červené ovocie, ktorého farby dužiny je nevyprateľná, nejde ničím dole).

V jednej hamburgerárni dávali k jedlu ľuďom gumené rukavice, aby pri jedení rukami nezašpinili.

Tradične sa údajne stoluje na zemi (sedí sa na zemi, jedlo je na nízkych stolíkoch), v reštauráciách to nebolo bežné a jediné miesto, kde mali takto upravenú časť reštaurácie bola indonézska (kuchňa z Bali, mňam).

V sushi reštike sa mi páčilo, že okolo stolov viedli koľajnice a hotové jedlo priniesol presne pred správny stôl robotický vozík, ktorý hostí vyzval, aby si z neho jedlo zložili (Please collect your food. Thank you.).

Jazyk

Bol som na filme Terminal (hrozné hodnotenie na IMDB, ešte horšie na Rotten Tomatoes, ale nič iné v kine nebolo, bola len polnoc, takže do štvrtej ráno by som aj tak ani oka nezažmúril a nakoniec to bolo celkom fajn).
Aby som efektívne využil čas (nielen chrúmaním pukancov), z tituliek som sa učil malajzské slová (kolegovia mi ešte zopár nadávok do zoznamu pridali):

  • jahanam [džahanam] - damn (angl.), po našom do kelu (takto prekladajú anglické fuck), bežne sa toto slovo nepoužíva
  • bagus - dobre
  • tidak - nie
  • awak - ty
  • awak cantik [čanti] - si nádherná 
  • cun [čun] - cute
  • bukan - však?
  • saya - ja
  • bodoh [bodo] - idiot, hlupák
  • babi - you pig (neprekladám)
  • sundal - a horea slut (neprekladám)
  • pukimal - veľmi často používané a veľmi vulgárne (puki - vagína, mal - mama)
  • kongnek [konke] - fuck (z mandarínčiny)
Keď poďakujete (terima kasih), odpovedia vám sama sama (nemáte za čo).

Kolega z Indie vraví, že malajzské terima kasih (ďakujem) znie ako začiatok nadávky v jazyku hindi:
  • teri znamená tvoja (your),
  • ma je mama (mother),

a podľa neho len zriedka veta, ktorá začína slovami Tvoja mama... skončí ako pochvala.

Uber a Grab

V krajine už nefunguje Uber, vytlačila ho lokálna služba Grab (názov sa musí určite pozdávať Donaldovi Trumpovi, ten je svojím grab-ovaním známy). Apka v mobile ako náš Hopin, nainštaloval som si, pridal do profilu kreditku a do práce sa vozím bez zdržovania sa hotovosťou (platiť hotovosťou sa síce dá tiež, ale načo). Uber si údajne v tomto svojom konkurentovi kúpil podiel (vraj vlastní okolo 25%).

Ako som už spomínal skôr, bežné taxíky vôbec neodporúčam (okrem iného sú drahšie ako Grab a pri Grab máte istotu, že vodič nájde vašu destináciu).

V Indii som tiež chcel používať lokálnu appku na rezerváciu taxíkov (Olacabs), ale všetky podobné služby v Indii vyžadujú indické mobilné číslo, takže som neuspel. Tu zahraničné číslo nie je prekážka.

Za tie takmer dva týždne som stretol niekoľko vodičov a celkom ma dostal jeden, ktorý mal z hornej strany čelného skla asi 30 cm čierny nepriehľadný pás. Chápem, že kvôli slnku (nepýtal som sa, či ešte nepočul o slnečných okuliaroch), ale prečo si nedal priehľadnú tmavú fóliu ako ostatní a radšej zvolil celý deň sledovať svet cez úzky priezor ako v tanku, to nerozumiem.

Iný šofér ma celkom vydesil. Nasadnem k nemu (dopredu) a na zemi sa mu váľa bejzbolová pálka. Pripomenulo mi to incident z Bratislavy spred pár rokov, kedy som videl ako dve autá zastali na Štefánikovej, z prvého vyskočil týpek s bejbolkou a šup za vodičom do druhého (ako to pokračovalo neviem, ale už ten začiatok bol desivý). Takže, keď som tento nástroj videl u šoféra v Malajzii, tak som sa pýtal samého seba, či som krajinu nechválil prečasne, či predsa len neklesli na úroveň nášho hlavného mesta. Keď som sa spýtal taxikára, či to má na neplatiacich zákazníkov, tak sa len usmial a ukázal, že je to mechanická uzamykacia páka na volant. Reputácia Malajzie zachránená.

Šoféri mi tiež hovorili rôzne infošky o tom ako Grab funguje. Každý deň musia zložiť depozit 30 ringgit (7EUR), aby vôbec mohli jazdiť. Ak majú zákazníkov, tak sa im tieto peniaze čoskoro vrátia, ak v ten deň príliš nejazdia, tak si depozit Grab ponechá.

Sťažovali sa, že síce Grab po dosiahnutí určitého počtu buď jázd, kilometrov alebo zákazníkov, odmeňuje vodiča tým, že mu začne platiť viac, ale aby plateniu navyše predišli, začne tohto vodiča znevýhodňovať, aby ten magický počet jázd, kilometrov alebo zákazníkov alebo čoho, tak ľahko nedosiahol (vodič sa dostane až na koniec zoznamu áut, z ktorých aplikácia priraďuje).

S príchodom Grab tiež narastá počet ľudí, ktorý si na pôžičku kúpia auto (či viac), prenajmú ho vodičovi Grab a príjem z prenájmu použijú na splatenie pôžičky na auto.

Politika a rasizmus

O politike som sa nerozprával so samotnými Malajcami, ale informácie mám len od kolegov, ktorí sa síce narodili v krajine, ale sú čínskeho alebo tamilského pôvodu. 

Zhodli sa, že komunity medzi sebou vychádzajú dobre (aj zmiešané páry sú v pohode), nerozdeľuje ich národnosť ani náboženstvo, ale snaží sa o to politka.

Predchádzajúca vláda tvrdo presadzovala malajské obyvateľstvo na úkor menšín, kolegovia v tejto súvislosti hovoria o rasizme.

Malajčania sú uprednostňovaní v armáde či práci pre vládu, majú výhodnejšie podmienky nákupu pôdy či domov. V školách údajne fungujú kvóty, 60% miest je vyhradených pre Malajčanov, 20% pre indickú and 10% čínsku menšinu (kde sa podelo zostávajúcich 10% neviem).

Čo som sa ešte dozvedel...

V Indii bývam vždy zhrozený z toho, keď vidím mužov, ktorý si nestrihajú nechty na malíčku. A teda tých je. Vyzerá to pre mňa čudne. Teórií prečo to robia je viac (či už, aby sa mohli špárať v uchu alebo je to prejav príslušnosti k vyššej vrstve). Jedného tamilského kolegu, ktorého som v Cyberjaya stretol, som sa na to spýtal (on si dokonca nechával dlhé nechty na oboch malíčkoch a palci). Otázka ho zaskočila (a vraj celkom pobavila), no ani na sekundu som mu neuveril, keď sa ma snažil presvedčiť, že:

  • on nevie, že je to zábava,
  • to vyzerá lepšie,
  • nechápe prečo aj ostatní si tie nechty nechávajú narásť.

Malajzský kolega, moslim, vravel, že u nich funguje sharia police (náboženská polícia). Počas Ramadánu zakročí proti moslimom, ktorí jedia na verejnosti alebo kontroluje, či páry, ktoré si objednali noc v hoteli sú skutočne manželia. Ešte spomenul, že gay manželstvá sú ilegálne a muž môže mať až štyri manželky (preboha a to načo?).

Postupne sem do tohto príspevku dopisujem, takže sem ešte niekoľko informácií pribudne.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára