sobota 16. februára 2013

Madrid

Po prvom týždni si vravím, že bolo by načim ísť pozrieť hlavné mesto, keď už je hen za rohom (presne 25 minút metro-vlakom odtiaľto).
Toto umenie ešte včera na chodníku nebolo 
V sobotu ráno som vyrazil zo svojej bezdverej izbičky do víru veľkomesta. Inak, neverili by ste, ako veľmi taká samozrejmá vec ako dvercia môže chýbať. Nože skúste (slovo "nože" som prvýkrát v živote použil vo význame pobádacej častice, znie to čudne a tak akoby od štúrovcov), zložte dvere napríklad z toalety a ako dlho to vydržíte.
Automaty na knihy v metre
Cestou metrom neujdú vašej pozornosti mládenci, ktorí chodia po vlaku a každému položia na sedadlo lístok so žoadosťou o peniaze. Scenár je vždy ten istý "som chudobný / nezamestnaný a mám dvoch bratov / dve deti", dajte mi na jedlo.


"Raj šunky"
Centrum je podobných týpkov plné
Najväčším lákadlo je v meste kráľovský palác. Vďaka sobote bola na vstup riadna čakačka a v tej zime, ktorá tam vládla sa mi hodku v rade postávať nechcelo, takže dojmy zo sprístupnených častí interiéru poskytnem po ďalšej návšteve.
Palacio Real
Z druhej strany paláca je katedrála (Almudena Cathedral), ktorá pôsobí síce  starobilo, no bola vysvätená ešte len v roku 1993 Jánom Pavlom II (po 100 rokoch stavby).
Katedrála Almudena
Samotné centrum je pomerne malé a všade sa dá pohodlne prejsť pešo. Ak na pešiu chôdzu nemáte čas či nervy, použite metro (Bratislava je asi jediné európske hlavné mesto, v ktorom sa ho naozaj nedočkáme, však?).
Pýtal som sa tohto pána kde sa dá dobre najesť, ale len si tak ticho postával, do prázdna čučal...
Po troch hodkách motania som pristál na (pre Španielov priskorom) obede (v kancelárii sa na mňa s úškrnom dívajú, keď si už o pol jednej idem dať čosi pod zub). Na radu svojich domácich som si dal pimientos de Padrón (papričky), tunajšiu veľkú mňamku a tradičnú španielsku paella mariscos pescado (rizoto s olúpanými morskými besnotami). 
To zelené sú teplé neštipľavé papričky v slanom náleve
Najviac ma z celého dňa tešilo, že som si už aspoň jedlo dokázal vypýtať tak po "ich". Aj keď rozprávam skomoleninou divnej španielčiny a angličtiny. Pred pár dňami som videl prednášku z TEDx od chlapíka, ktorý sa naučil za pár rokov x rôznych jazykov a vravel, že čo mu pomohlo bolo osmeliť sa a začať hovoriť daným jazykom už od prvého dňa. Žiadny problém. Hola, que tal?
Mesto sa chystalo na karneval
Nenechal som sa zlákať predkarnevalovou atmosférou (naozaj bola hrozná zima a v tejto jarnej bundičke čo som si ako jedinú dovliekol to nebola žiadna výhra, ktovie čo som si myslel, že ma tu bude vo februári čakať, trópy?) a už len nakukol do obchodu, ktorého značka mi dala prezývku a zvyšok Madridu nechal na neskôr.
najki Madrid

2 komentáre:

  1. Ani v Tirane nemajú metro :-) Celkovo je západný Balkán je na tom s metrom biedne... Ale ani Švajčiari sa s metrom nepretrhnú.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hlavne, ze v BA je vsade :)

    Ty si nemal bundu? Sa mi to nezda...vacsinou si chodil naobliekany ako Slovak vo Varsave :)

    OdpovedaťOdstrániť